01.05.2019
Werkstattgespräche: Ellen M. Harrington am 06. Mai

Circulation Without Borders: Strategies Toward Cross-Cultural Access
Kino DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum,
18-20:30 Uhr (s.t.)

Ellen M. Harrington, Director of DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum since January 2018, has more than three decades of experience working for film cultural institutions worldwide. Before moving to Frankfurt, she occupied leading roles in the Academy of Motion Picture Arts and Sciences in Beverly Hills, among them Director of Exhibitions and Collections as well as Museum Collections Curator at the Academy’s newly founded museum. During her career, Ellen M. Harrington has curated some 80 exhibitions for the Academy and for partner institutions, and has produced over 500 retrospectives, film tributes and educational programs globally, for the Academy, international film institutions and a wide variety of film festivals. Mediating film history to a heterogeneous audience across cultural boundaries has been an underpinning focus of her career.

In her workshop intervention, Ellen Harrington will provide a perspective on topics such as the life cycle of films, from their initial release on the market to their archival presence, including strategies of refueling their circulation; professional networks and knowledge exchange in film cultural circles on an international level; the accessibility of films and film-related information for both experts and the general audience. Not least, she will reflect upon the self-understanding of a future-oriented film heritage institution such as the DFF, which under her direction has launched a multi-faceted process of repositioning its transcultural approach.

As case studies, the large-scale project PACIFIC STANDARD TIME: LA/LA (pacificstandardtime.org) focusing on the history of intercultural exchange between Latin American, Latino and Hollywood film culture is notable, as is Ellen Harrington’s involvement in Tom Tykwer’s ONE FINE DAY project (www.onefineday.org).

19.04.2019
Beginn der Werkstattgespräche: Erica Carter am 29. April zu Gast

Am 29.4. starten die Werkstattgespräche in eine neue Runde! Titel der diesjährigen Veranstaltungsreihe lautet „Zirkulation“.

Prof. Erica Carter (King’s College London)
Archives of Decolonisation: contested memories of Kwame Nkrumah. Kino DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum,
18-20:30 Uhr (s.t.)

Drawing on the DAAD-funded German Screen Studies Network project Circulating Cinema, this lecture explores archival traces from the Global North of Ghana’s postwar transition to independence. Documentary film holdings in East German and British archives reveal independence as a fully mediatized process embedded in Cold War struggles for influence in postcolonial Africa. Bringing together films from both sides of Cold War European divides, the lecture considers Ghana’s first President, the Pan-Africanist Kwame Nkrumah, as a media icon whose image becomes a proxy site of Cold War contestation between East and West. The lecture concludes by asking what new insights might emerge from a repurposing of this transnational archive for a decolonial history of West Africa’s Cold War.

05.04.2019
Bewerbungsstart!

Das Bewerbungsportal der Goethe-Universität Frankfurt ist nun geöffnet und bis zum 31. Mai kann man sich noch um einen begehrten Platz des Masterstudiengangs „Filmkultur: Archivierung, Programmierung, Präsentation“, der von der Goethe-Universität Frankfurt und dem DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum gemeinsam angeboten wird, bewerben. Hier geht es direkt zum Bewerbungsportal.

22.01.2019
Bill Morrison: Film und Werkstattgespräch

Wir freuen uns auf den Filmemacher und Künstler Bill Morrison, der mit seinen Arbeiten auf aufsehenerregende Weise die Materialität des Films reflektiert: Am 22.01.2019, 20 Uhr, zeigt er DAWSON CITY: FROZEN TIMES im Kino des Deutschen Filmmuseums, am 23.01.2019, 14-18 Uhr, kommt er zum Werkstattgespräch auf den Uni-Campus. Näheres in diesem PDF.

27.09.2018
Master Filmkultur ab 2019 auch in Jos, Nigeria

Mit Unterstützung des DAAD wird unser Master zum internationalen Prototyp: Ein Konsortium, in dem das National Film Institute und das National Film, Video and Sound Archive vertreten sind, die zur Nigerian Film Corporation gehören, aber ebenso die University of Jos, wird von Herbst 2019 an den afrikaweit ersten Masterstudiengang für Filmarchivierung und Filmkultur anbieten, der das Frankfurter Erfolgsmodell übernimmt.

Die Aufbauarbeit ist auf vier Jahre angelegt und umfasst Fellowships für Lehrende aus Jos, die an der Goethe-Universität und am Deutschen Filminstitut sowie bei „Arsenal – Institut für Film und Videokunst“ (Berlin) die Arbeitsweisen im bestehenden Studiengang studieren können, sowie einen intensiven Austausch: Lehrende der Goethe-Universität und Fachleute des Deutschen Filminstituts werden im Co-Teaching mit Lehrenden in Jos die verschiedenen Module des Studiengangs entwickeln und umsetzen. Finanziert wird die Aufbauarbeit vom DAAD im Rahmen des Programms Transnationale Bildung. Wechselseitige Internships für Studierende beider Studiengänge sind Bestandteil der Planung.

Mehr Infos gibt es hier.

Ältere Einträge laden